Πρόσφατα σχόλια

    Αρχείο

    Η έννοια της λέξης Θεός

    Πριν πούμε τις προϋποθέσεις για την ύπαρξη Θεού, πρώτα θα πρέπει να ορίσουμε τι είναι Θεός.

    enoia-theosΣύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο Θεός είναι το πρώτο κινούν ακίνητο, δηλαδή είναι το πρώτο ακίνητο που κινεί όλα τ’άλλα. Αν το πάρουμε λέξη προς λέξη, τότε ο Θεός δεν κινείται καθόλου κι’επομένως είναι θάνατος,γιατί καθαρή ακινησία είναι ο θάνατος (εκτός του χώρου όμως, γιατί όλα τα υλικά στον χώρο κινούνται).

    Ο θάνατος όμως είναι μια έννοια μόνο, μια κατάσταση, δεν είναι κάτι χειροπιαστό, κάτι υλικό ή άυλο πνεύμα. Επομένως, ο Θεός σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, είναι ακίνητο με την έννοια όχι της απόλυτης ακινησίας, γιατί δε θα μπορούσε να κινήσει τα πάντα.

    Είναι ακίνητος με την έννοια ότι δεν έχει την κινητικότητα των κτιστών όντων (γέννεση, φθορά, θάνατο). Σύμφωνα με τον Θαλή τον Μιλήσιο, ο Θεός είναι πρεσβύτατο των όντων, γιατί είναι αγέννητος.

    Δηλαδή είναι μεγαλύτερος των όντων σε κάποιες ενέργειες, μπορεί να κάνει κάτι που δε μπορούν τα κτιστά όντα, κι’αυτό γιατί είναι αγέννητος. Αναφέρθηκαν εδώ δύο έννοιες του Θεού από δύο σοφούς της αρχαιότητας. Επειδή όμως με την κατάθεση απόψεων 2 ανθρώπων δε μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα για το τι είναι Θεός,κι’αυτό γιατί μπορεί άλλοι να διαφωνούν, θα ειπωθεί και μια άλλη έννοια που πιστεύω ότι δε θα διαφωνήσει κανείς, γιατί αυτή η έννοια έχει ριζωθεί στη μνήμη των ανθρώπων, μετά από βιωματικές εμπειρίες.

    Θεός είναι, το υπέρτατο, άναρχο, αιώνιο, προσωπικό ή μη προσωπικό ον,που έχει υπερφυσικές δυνάμεις,που δημιούργησε, κυβερνά, ελέγχει, επηρεάζει τον κόσμο και λατρεύεται απ’τον άνθρωπο.

    Συμφωνεί όμως αυτή η έννοια, με την έννοια που έδωσαν οι 2 σοφοί της αρχαιότητας, ο Αριστοτέλης και ο Θαλής; Αν αναλύσουμε τον ορισμό του Αριστοτέλη, θα δούμε ότι Θεός είναι ο πρώτος (που υπάρχει) που δεν υπόκειται σε φθορά, θάνατο και δίνει κίνηση (φθορά, θάνατο) στα υπόλοιπα όντα. Άρα, υπήρχε πριν τον κόσμο και δημιούργησε τον κόσμο, αφού δίνει κίνηση, φθορά, θάνατο και παράλληλα τον κυβερνά, τον ελέγχει και τον επηρεάζει. Επίσης για να δημιούργησε τον κόσμο, θα χει υπερφυσικές δυνάμεις και θα ναι υπέρτατος κι’ανώτατος.

    Πάμε στον ορισμό του Θαλή, που λέει είναι πρεσβύτατο των όντων, γιατί είναι αγέννητος. Δηλαδή, μεγαλύτερος,ανώτερος απ’όλα τ’άλλα όντα, γιατί είναι αγέννητος. Άρα, δεν υπόκειται σε φθορά, θάνατο, είναι άχρονος και κατ’επέκταση ανώτερος σε όλα αφού είναι αγέννητος, δηλαδή ,ό,τι δε μπορούν να κάνουν τα άλλα όντα,το μπορεί ο Θεός. Επομένως, αφού και κατά τον Θαλή, ο Θεός δεν υπόκειται σε φθορά, υπήρχε πριν τον κόσμο, δημιούργησε τον κόσμο, έχει υπερφυσικές δυνάμεις, είναι ανώτατος και υπέρτατος και ελέγχει, κυβερνά, επηρεάζει τον κόσμο.

    Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι ταυτίζονται οι απόψεις των σοφών της αρχαιότητας με τον ορισμό της λέξης Θεός, η οποία ριζώθηκε στη μνήμη των ανθρώπων μετά από βιωματικές εμπειρίες. Έτσι,γίνεται αδιαμφισβήτητος ο ορισμός της λέξης Θεός. Και για να πω τον ορισμό πιο αναλυτικά, για να καταλάβουν κάποιοι τις έννοιες των λέξεων υπέρτατο, ανώτατο, προσωπικό, μη προσωπικό, ον, υπερφυσικές δυνάμεις, λατρεία.

    Θεός είναι, το μεγαλύτερο σε όλα (πανάγαθος, παντοδύναμος, παντογνώστης, πάνσοφος, πανοικτίρμων), δεν έχει αρχή και υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα, είναι πρόσωπο και έχουμε προσωπική σχέση μαζί του ή δεν έχουμε προσωπική σχέση μαζί του (στις ανατολικές θρησκείες), που έχει δυνάμεις που υπερβαίνουν τη φύση και τους νόμους της, που δημιούργησε, κυβερνά, ελέγχει, επηρεάζει τον κόσμο και ο άνθρωπος Τον πιστεύει,αφοσιώνεται,Τον τιμά και Τον αγαπά. Υπάρχει όμως; έχει δηλαδή υπόσταση;

    Share Button

    Αφήστε μια απάντηση

    Διαφημίσεις

    varsas

     

    ad

     

    ad

     

    ad