Πρόσφατα σχόλια

    Αρχείο

    Ιουδαϊσμός – 4ο μέρος

    Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ

    α.Το πιστεύω του

    ioudaismos-4

    Πιστεύουν σ’έναν κοσμικό βασιλιά που τους ελευθέρωσε απ’την σκλαβιά, τους βοήθησε να νικήσουν τους εχθρούς τους και να δημιουργήσουν δικό τους κράτος και ότι θα τους βοηθήσει να χτίσουν τον ναό του στην Ιερουσαλήμ χρίζοντας τον βασιλιά τους μέσα στον ναό.

    Διδάσκουν τις 10 εντολές που έδωσε ο Θεός στον Μωϋσή(Έξ.,κεφ.20 στ.1-17) και κάποιες άλλες εντολές που αφορούν το θυσιαστήριο και τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων (Εξ. κεφ.20 στ. 22-26,κεφ. 21-30,Λευϊτικό και Αριθμοί).

    Τέλος,υπάρχει και η εντολή της ανάπαυσης του Σαββάτου από κάθε εργασία (δε κυκλοφορούν ούτε αυτοκίνητα, μόνο της αστυνομίας και του ασθενοφόρου), η οποία υπήρχε στις 10 εντολές.

    β.Οι εορτές του

    Έχουν 9 μεγάλες γιορτές οι οποίες είναι:
    α) των Αζύμων, 7 μέρες τον μήνα Αβίβ τρώνε άζυμο ψωμί,γιατί αυτόν τον μήνα βγήκανε απ’την Αίγυπτο και κανένας δε θα εμφανίζεται ενώπιον Του με άδεια χέρια
    β) του Θερισμού, θερίζουν τα πρωτογεννήματα από τα σιτηρά που έχουν σπείρει
    γ) της Συγκομιδής, τη γιορτάζουν στο τέλος του χρόνου όταν συγκεντρώνουν τους καρπούς απ’τους αμπελώνες και τους δεντρόκηπους
    δ) της Σκηνοπηγίας, αρχίζει την 15η μέρα του 7ου μήνα.Τις 7 πρώτες μέρες προσφέρουν θυσία στον Κύριο που γίνεται με φωτιά και την 8η γίνεται ιερή σύναξη και προσφέρουν θυσία με φωτιά και δε θα γίνεται καμιά εργασία(Λευϊτ.,κεφ.23 στ.33-36)
    ε) της Νεομηνίας, οι Ισραηλίτες μαζεύονταν στον ναό και πρόσφεραν θυσίες,ενώ ο βασιλιάς παρέθετε γεύμα στους αξιοματούχους του
    στ)του Εξιλασμούτη 10η μέρα του 7ου μήνα ταπεινώνονται,δε κάνουν καμιά εργασία,ούτε οι ξένοι.Αυτή την ημέρα καθαρίζονται απ’τις αμαρτίες.Τον εξιλασμό τον τελεί ο ιερέας που έχει χριστεί και καθιερώθηκε για διαδεχτεί τον πατέρα του στην ιεροσύνη(Λευϊτ.,κεφ.16 στ. 29-32)
    ζ) του νέου έτους(Ρος Χασανάχ), γιορτάζεται την 1η μέρα του φθινοπωρινού μήνα Τίσρι και είναι η πρώτη πανήγυρη μιας ολόκληρης σειράς που περιλαμβάνει το Κιππούρ(την 10η μέρα του μήνα Τίσρι) και την πιο πρόσφατη γιορτή του Τορά(χ) στο κλείσιμο της γεωργικής χρονιάς την 23η μέρα του μήνα Τίσρι.Οι συμμετέχοντες συγκεντρώνονται με τον ήχο του μουσικού οργάνου Σοφάρ,το οποίο είναι από κέρατο κριαριού,το οποίο διώχνει τους δαίμονες.Πηγαίνουν κοντά σε μια πηγή και γιορτάζουν την τασλίκ(θα πεταχτεί),μια τελετή που αποσκοπεί στην απελευθέρωση απ’την αμαρτία,η οποία «πετάγεται» στο νερό.Το βράδυ τρώνε πατζάρια,πράσα,χουρμάδες κ.α.
    η) τα πουρίμ(των κλήρων),γιορτάζεται η μνήμη της Εσθήρ που έσωσε απ’την σφαγή τον λαό την 13η και 14η μέρα του μήνα Αντάρ(Αδάρ).Διοργανώνουν γιορτές και συμπόσια,ανταλλάζουν μεταξύ τους φαγητά για δώρα και στέλνουν φαγητά και στους φτωχούς(Εσθήρ,κεφ.9,στ.20-32)
    Τέλος,γιορτάζουν
    θ) το σαββατικό έτος(αγρανάπαυσης),6 χρόνια σπέρνουν τα χωράφια,κλαδεύουν τ’αμπέλια και συνάζουν τη σοδειά.Το 7ο έτος δε θα γίνεται καμιά απ’αυτές τις εργασίες,παρ’όλ’αυτά όμως΄η γη θα μπορέσει να τους θρέψει(Λευϊτ. κεφ. 25,στ. 1-7). Τέλος,υπάρχει το ιωβηλαίο έτος(άφεσης).Γιορτάζεται κάθε 49 χρόνια(δηλαδή το 50ο) και απελευθερώνονται όλοι οι κάτοικοι της χώρας,κάθε ιδιοκτησία που έχει πουληθεί επιστρέφεται στον αρχικό ιδιοκτήτη και κάθε δούλος στην οικογένεια του.Δε σπέρνουν ούτε θερίζουν αυτό που βλασταίνει από μόνο του,ούτε τρύγουν τ’αμπέλια που μένουν ακλάδευτα.Τρώνε μόνο ότι βλασταίνει από μόνο του στα χωράφια(Λευϊτ.,κεφ.25 στ. 8-22).Τέλος,γιορτάζουν τη Χανούκα,στις ημέρες που εμείς γιοτάζουμε τα Χριστούγεννα(ο όρος Χριστούγεννα είναι λάθος όπως θα δούμε σε άλλο άρθρο).

    γ.Οι παραδόσεις του

    Οι παραδόσεις των Ιουδαίων βγαίνουν μέσα απ’την ιστορία τους και τις εντολές του Θεού.Έτσι,παράδοση θεωρούνται οι παραπάνω εορτές τους,η ανάπαυση του Σαββάτου από κάθε εργασία καθώς και το σούβλισμα του οβελία που γίνεται σε ανάμηνση της εξόδου απ’την Αίγυπτο.Τέλος,μια φορά τον χρόνο κλαίνε στα πόδια του περιτειχίσματος την λύπη του λαού και της ιερής πόλης τους.

    ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ

    Παρακάτω αναφέρω αναλυτικά τις διαφορές με τους ορθόδοξους:

    1.Ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης
    Τα χωρία που ερμηνεύουν λάθος οι Ιουδαίοι είναι τα παρακάτω:

    α.Η βοήθεια του Θεού στην απελευθέρωση τους απ’την Αίγυπτο και στην εγκατάσταση τους στην γη της επαγγελίας
    Νόμιζαν ότι ο Θεός ήταν κάποιος κοσμικός βασιλιάς που τους έβγαλε απ’την Αίγυπτο και τους εγκατέστησε στη Χαναάν.
    β.Η νίκη τους εναντίον των εχθρών
    Νόμιζαν ότι ο Θεός ήταν κοσμικός βασιλιάς και τους βοηθούσε σε κάθε νίκη εναντίον των εχθρών.Αυτό πιστεύουν και σήμερα.Ότι όλοι όσοι δε θέλουν να ‘ρθει ο βασιλιάς τους(ο αντίχριστος) τους θεωρούν ως εχθρούς τους και αν δε τον δεχτούν ως θεό,θα τιμωρηθούνε.
    γ.Ο Θεός οργίζεται και τιμωρεί
    Πίστευαν και πιστεύουν σ’έναν Θεό οργίλο και τιμωρό στην περίπτωση που παρέβαιναν το θέλημα Του κι’όχι σέναν Θεό αγάπης.
    δ.Οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος
    Πιστεύουν ακόμα στην ανταπόδωση του κακού με το κακό κι’όχι στο να γυρνάμε και το άλλο μάγουλο δείχνοντας συγχωρητικότητα.
    ε.Ζήτησαν βασιλιά απορρίπτοντας τον Θεό ως βασιλιά(Α’Σαμ.,κεφ.10,στ.17-19)
    Απ’την αρχή νόμιζαν ότι ο Θεός ήταν κοσμικός βασιλιάς,αόρατος,που θα φανερωθεί κάποτε.Ειδικά όμως το χωρίο που ζήτησαν βασιλιά ήταν το κερασάκι στην τούρτα.Αυτοί το ερμήνευσαν ότι ο Θεός ήταν κοσμικός βασιλιάς,αφού ζήτησαν κοσμικό βασιλιά κι’ο Θεός τους απάντησε ότι έχετε εμένα για βασιλιά.

    Οι ισραηλίτες νόμιζαν και νομίζουν ότι ο Θεός τους,ήταν και είναι ένας κοσμικός βασιλιάς με δόξες που δεν φανερώνεται παρά μόνο στους φωτισμένους(π.χ. Μωϋσής).Απ’την αρχή προσπαθούσαν να φτιάξουν ένα δικό τους κράτος και να είναι όλοι μαζεμένοι εκεί.Κάτι πήγαν να κάνουν με την ελευθέρωση τους απ’την Αίγυπτο αλλά δε τα κατάφεραν.Ο φυσικός τους χώρος ήταν η Παλαιστίνη.Έτσι πιστεύουν σ’έναν κοσμικό βασιλιά που κάποτε θα φανερωθεί σε όλους.

    στ.Ερμηνεία προφητειών

    Είναι πολλές οι προφητείες που ερμηνεύουν λάθος οι Ιουδαίοι(περίπου 300).Αντί να τις ερμηνεύσουν σωστά,δηλαδή η εκπλήρωση γίνεται στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού,νομίζουν ότι εκπληρώνονται στον Ισραήλ και τον αντίχριστο.Παρακάτω αναφέρω κάποιες προφητείες:
    1)Γεννήθηκε από γυναίκα
    Γένεση 3:15-Ματθαίος 1:20,Γαλάτες 4:4
    2)Γεννήθηκε από παρθένο
    Ησαΐας 7:14-Ματθαίος 1:18,24,25,Λουκάς 1:26-35
    3)Γιος του Θεού
    Ψαλμός 2:7-Μαθαίος 3:17,16:16,Μάρκος 9:7,Λουκάς 9:35,22:70,Ιωάννης 1:34,49,Πράξεις 13:30-33
    4)Απόγονος του Αβραάμ
    Γένεση 12:2,3,22:18-Ματθαίος 1:1,Γαλάτες 3:16
    5)Γιος του Ισαάκ
    Γένεση 21:12-Ματθαίος 1:2,Λουκάς 3:23,34
    6)Φυλή του Ιούδα
    Γένεση 49:10,Μιχαίας 5:2-Ματθαίος 1:2,Λουκάς 3:23,33,Εβραίους 7:14
    7)Γιος του Ιακώβ
    Γένεση 35:10-12,Αριθμοί 24:17-Ματθαίος 1:2,Λουκάς 1:33,3:23,34
    8)Από τον Ιεσσαί
    Ησαΐας 1:10,11:1-Λουκάς 3:23,32
    9)Ο οίκος του Δαβίβ
    Ιερεμίας 23:5-Ματθαίος 1:1,9:27,15:22,20:30,31,21:9,15,22:41-46,Μάρκος 9:10,10:47,48,Λουκάς 18:38,39,Πράξεις 13:22,23,Αποκάλύψη 22:16
    10)Γεννήθηκε στη Βηθλεέμ
    Μιχαίας 5:2-Ματθαίος 2:1,4,Λουκάς 2:4-7,Ιωάννης 7:42
    11)Του δόθηκαν δώρα
    Ψαλμός 72:10,Ησαΐας 60:6-Ματθαίος 2:1,11
    12)Ο φόνος των νηπίων
    Ιερεμίας 31:15-Ματθαίος 2:16
    13)Την προύπαρξη του
    Μιχαίας 5:1-Κολοσσαείς 1:17,Ιωάννης 17:5,24,Αποκάλυψη 1:1,2,1:17,2:8,8:58,22:13
    14)Θα ονομαστεί Κύριος
    Ψαλμός 110:1,Ιερεμίας 23:6-Ματθαίος 22:43-45,Λουκάς 2:11
    15)Το όνομα του θα είναι Εμμανουήλ
    Ησαΐας 7:14-Ματθαίος 1:23,Λουκάς 7:16
    16)Θα είναι προφήτης
    Δευτερονόμιο 18:18-Λουκάς 7:16,Ιωάννης 4:19,6:14,7:40
    17)Ιερέας
    Ψαλμός 110:4-Εβραίους 3:1,5:5,6
    18)Κριτής
    Ησαΐας 33:22-Ιωάννης 5:30,Β’Τιμόθεον 4:1
    19)Βασιλιάς
    Ψαλμός 2:6,Ιερεμίας 23:5,Ζαχαρίας 9:9-Ματθαίος 21:5,27:37,Ιωάννης 18:33-38
    20)Ιδιαίτερο χρίσμα απ’το Άγιο Πνεύμα
    Ησαΐας 11:2,42:1,61:1,2,Ψαλμοί 45:7-Ματθαίος 3:16,17,12:17-21,Μάρκος 1:10,11,Λουκάς 4:15-21,43,Ιωάννης 1:32
    21)Ο ζήλος του για τον Θεό
    Ψαλμός 69:10-Ιωάννης 2:15,16
    22)Είχε 1 αγγελιοφόρο πριν απ’Αυτόν
    Ησαΐας 40:3,Μαλαχίας 3:1-Ματθαίος 3:1-3,11:10,Λουκάς 1:17,Ιωάννης 1:23
    23)Η διακονία του αρχίζει απ’την Γαλιλαία
    Ησαΐας 8:23-Ματθαίος 4:12,13,17
    ζ.Ο εκλεκτός λαός
    Νομίζουν ότι ακόμα είναι ο εκλεκτός λαός του Θεού και γι’αυτό θέλουν να συγκεντρωθούν όλοι στο Ισραήλ,να χτίσουν εκεί τον ναό τους για να λατρεύουν τον θεό τους και να καθυποτάξουν όλους τους λαούς αφού τους θεωρούν εχθρούς.Τα χωρία που το στηρίζουν αυτό είναι:
    Τώρα λοιπόν, εάν πράγματι υπακούσετε στη φωνή μου, και φυλάξετε τη διαθήκη μου, θα είσαστε σε εμένα, ο εκλεκτός από όλους τους λαούς. Επειδή δική μου είναι όλη η γη. Και εσείς θα είσαστε σε εμένα, βασίλειο ιεράτευμα, και έθνος άγιο
    (Έξ.,κεφ.19 στ.5,6)
     
    και 
    Εσείς είστε λαός αφιερωμένος(εκλεκτός) στον Κύριο,το Θεό σας.Αυτός σας διάλεξε μέσα απ’όλους τους λαούς της γης,για να είστε λαός δικός του.Σας αγάπησε και σας διάλεξε απ’τους άλλους λαούς,όχι επειδή είσαστε οι πιο πολυάριθμοι,αφού στην πραγματικότητα είσαστε οι πιο ολιγάριθμοιαπ’όλους τους λαούς.Σας διάλεξε όμως από αγάπη για σας και για να κρατήσει την υπόσχεση που έδωσε με όρκο στους προγόνους σας.Σας έβγαλε ο Κύριος με τη μεγάλη του δύναμη και σας λύτρωσε απ’τον τόπο της δουλείας,απ’τα χέρια του Φαραώ,του βασιλιά της Αιγύπτου(Δευτ.,κεφ.6 στ.6-8)
    2.Δευτεροκανονικά βιβλία
    Δε τα δέχονται επειδή
    α.δε σώζεται όλο ή μέρος απ’το πρωτότυπο κείμενο(Ιουδίθ,Α’Μακκαβαίων,Βαρούχ,Επιστολή Ιερεμία,Σοφία Σειράχ)
    β.η γλώσσα του πρωτότυπου είναι άγνωστη(Τωβίτ)
    γ.το πρωτότυπο γράφτηκε στα ελληνικά(Β’,Γ’Μακκαβαίων,Σοφία Σολομώντα).
    3.Γιορτές
    Έχουν δικές τους γιορτές και δε δέχονται καμία δικιά μας,είτε ως όλη,είτε ως πνευματική γιορτή
    4.Κατηγορία βιβλίων
    Οι ορθόδοξοι κατατάσσουν ορισμένα βιβλία σε διαφορετική κατηγορία σε σχέση με τους Ιουδαίους.Αυτά είναι:
    α)Ιησούς του Ναυή(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    β)Κριτές(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    γ)Ρουθ(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    δ)Α’Σαμουήλ ή Βασιλειών Α'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    ε)Β’Σαμουήλ ή Βασιλειών Β'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    στ)Α’Βασιλειών ή Βασιλειών Γ'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    ζ)Β’Βασιλειών ή Βασιλειών Δ'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:προγενέστεροι προφήτες)
    η)Α’Χρονικών ή Παραλειπομένων Α'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    θ)Β’Χρονικών ή Παραλειπομένων Β'(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    ι)Έσδρας ή Β’Έσδρας(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    κ)Νεεμίας(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    λ)Εσθήρ(ορθόδοξοι:ιστορικά βιβλία ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    μ)Ψαλμοί(ορθόδοξοι:ποιητικά-διδακτικά ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    ν)Ιώβ(ορθόδοξοι:ποιητικά-διδακτικά ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    ξ)Παροιμίες(ορθόδοξοι:ποιητικά-διδακτικά ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    ο)Εκκλησιαστής(ορθόδοξοι:ποιητικά-διδακτικά ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    π)Άσμα ασμάτων(ορθόδοξοι:ποιητικά-διδακτικά ιουδαίοι:αγιόγραφα)
    ρ)Ωσηέ(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    σ)Αμώς(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    τ)Μιχαίας(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    υ)Ιωήλ(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    φ)Οβδιού ή Αβδιού(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    χ)Ιωνάς(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ψ)Ναούμ(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ω)Αββακούμ(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ωα)Σοφονίας(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ωβ)Αγγαίος(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ωγ)Ζαχαρίας(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ωδ)Μαλαχίας(ορθόδοξοι:προφητικά/δωδεκαπρόφητον ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    ωε)Ησαίας(ορθόδοξοι:προφητικά/μεγάλοι προφήτες ιουδαίοι:προφήτες/μεταγενέστεροι προφήτες)
    5.Ονομασίες βιβλίων
    Οι ορθόδοξοι ορισμένα βιβλία τα ονομάζουν διαφορετικά σε σχέση με τους ιουδαίους.Αυτά είναι:
    α)Α’Σαμουήλ για τους ιουδαίους,Α’Σαμουήλ ή Βασιλειών Α’ στη μετάφραση των Ο’
    β)Β’Σαμουήλ για τους ιουδαίους,Β’Σαμουήλ ή Βασιλειών Β’ στη μετάφραση των Ο’
    γ)Α’Βασιλειών για τους ιουδαίους,Α’Βασιλειών ή Βασιλειών Γ’ στη μετάφραση των Ο’
    δ)Β’Βασιλειών για τους ιουδαίους,Β’Βασιλειών ή Βασιλειών Δ’ στη μετάφραση των Ο’
    ε)Α’Χρονικών για τους ιουδαίους,Α’Χρονικών ή Παραλειπομένων Α’ στη μετάφραση των Ο’
    στ)Β’Χρονικών για τους ιουδαίους,Β’Χρονικών ή Παραλειπομένων Β’ στη μετάφραση των Ο’
    ζ)Αίνοι για τους ιουδαίους,Ψαλμοί για τους ορθόδοξους
    6.Αρίθμηση Αίνων ή Ψαλμών
    Ιουδαίοι:9-10 ορθόδοξοι:9
    Ιουδαίοι:114-115 ορθόδοξοι:113
    Ιουδαίοι:116 ορθόδοξοι:114-115
    Ιουδαίοι:147 ορθόδοξοι:146-147
    7.Μη αποδοχή Καινής Διαθήκης
    Δεν αποδέχονται την Καινή Διαθήκη,αλλά το Ζοχάρ,το Σεφέρ Γιετζιράχ και το Ταλμούδ

    Share Button

    Αφήστε μια απάντηση

    Διαφημίσεις

    varsas

     

    ad

     

    ad

     

    ad