Πρόσφατα σχόλια

    Αρχείο

    Ιουδαϊσμός – 3ο μέρος

    ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
    Τα δευτεροκανονικά βιβλία είναι τα παρακάτω και τα οποία δε δέχονται οι Ιουδαίοι:

    ioudaismos-31) Α’Έσδρας

    2) Ιουδίθ

    3) Τωβίτ ή Τωβίας

    4) Α’Μακκαβαίων

    5) Β’Μακκαβαίων

    6) Γ’Μακκαβαίων

    7) Σοφία Σολομώντος

    8) Σοφία Σειράχ

    9) Βαρούχ

    10) Επιστολή Ιερεμία

    Τι λένε όμως τα 10 δευτεροκανονικά βιβλία; Το Α’Έσδρας μιλάει για τα τελευταία χρόνια του βασιλείου Ιούδα,την καταστροφή της Ιερουσαλήμ,το διάταγμα του Κύρου,επιστροφή των πρώτων αιχμαλώτων στην Ιερουσαλήμ,η λατρεία του Θεού ξαναρχίζει,η ανοικοδόμηση του ναού του Σολομώντα,τα εγκαίνια του ναού και η δράση του Έσδρα.

    Η Ιουδίθ είναι η κεντρική ηρωΐδα του έργου, μια νέα ιουδαία χήρα. Με την εμπιστοσύνη της στον Θεό, κατορθώνει να εμψυχώσει τους πολιορκημένους συμπατριώτες της και να σκοτώσει τον αρχηγό των εχθρών, μ’αποτέλεσμα να υποχωρήσουν. Το πρωτότυπο κείμενο δε σώζεται.

    Το Τωβίτ ή Τωβίας πήρε τ’όνομα του από έναν ευσεβή Ιουδαίο της διασποράς. Το περιεχόμενο του έργου αναφέρεται στις δοκιμασίες και τις περιπέτειες 2 συγγενικών ιουδαϊκών οικογενειών.Ο Τωβίτ χάνει την περιουσία του και τυφλώνεται ενώ η κόρη του Ραγουήλ, η Σάρα χάνει διαδοχικά 7 συζύγους την πρώτη νύχτα του γάμου της αλλά τελικά ο Θεός τους δίνει ευτυχία,αφού με την καθοδήγηση του αγγέλου Ραφαήλ,ο Τωβίας, γιος του Τωβίτ, παίρνει για σύζυγο την Σάρρα και θεραπεύει τον πατέρα του. Η γλώσσα του πρωτότυπου είναι άγνωστη, παρατίθεται απ’την ελληνική μετάφραση των Ο’ και γι’αυτό δε το δέχονται οι εβραίοι.Γράφτηκε περίπου το 200 π.Χ.

    Το Α’Μακκαβαίων μιλάει για την επανάσταση των ιουδαίων εναντίον του Αντιόχου Δ’ του Επιφανούς λόγω των αντιουδαϊκών μέτρων. Καταστρέφεται ο ναός της Ιερουσαλήμ, αλλά οι ιουδαίοι νικάνε στις μάχες και ξαναχτίζεται ο ναός και λατρεύεται εκεί ο Θεός. Καλύπτει την περίοδο 175-135 π.Χ. και γράφτηκε πρωτότυπα στα εβραϊκά αλλά σώζεται μόνο στα ελληνικά απ’την μετάφραση των Ο’ και γι’αυτό δε συγκαταλέγεται στην εβραϊκή βίβλο και γράφτηκε γύρω στο 100 π.Χ.

    Το Β’Μακκαβαίων καλύπτει την περίοδο από το 175-161 π.Χ. και μιλάει για τις επιστολές των ιουδαίων της Παλαιστίνης προς αυτούς της Αιγύπτου για να γιορτάσουν μαζί τα εγκαίνια του ναού της Ιερουσαλήμ,την αντιιουδαϊκή πολιτική των Σελευκιδών και τις διαμάχες για την αρχιερατεία και την επανάσταση των Μακκαβαίων και τη νίκη των Ιουδαίων/Ισραηλιτών. Το πρωτότυπο είναι στα ελληνικά, εξού κι’ο λόγος που δεν ανήκει στην εβραϊκή βίβλο και γράφτηκε απ’τον Ιάσωνα της Κυρήνης.

    Το Γ’Μακκαβαίων εξιστορεί γεγονότα της περιόδου 221-203 π.Χ.Μιλάει για την προσπάθεια του Πτολεμαίου να βεβηλώσει τον ναό, τους διωγμούς των Ιουδαίων της Αιγύπτου και τη θαυμαστή σωτηρία των Ιουδαίων. Κι’αυτό το βιβλίο γράφτηκε πρωτοτύπως στα ελληνικά γύρω στο 100 π.Χ.,γι’αυτό δε συμπεριλαμβάνεται στην εβραϊκή βίβλο.

    Η Σοφία Σολομώντα γράφτηκε πρωτοτύπως στα ελληνικά τον 1ο π.Χ. αιώνα, οπότε δε συμπεριλαμβάνεται στην εβραϊκή βίβλο.Μιλάει ο Σολομώντας λέγοντας λόγια σοφίας.

    Η Σοφία Σειράχ γράφτηκε πρωτότυπα στα εβραϊκά το 190-170 π.Χ., αλλά χάθηκε ενώ η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια μεγάλα κομμάτια του. Μεταφράστηκε στα ελληνικά από τους Ο’, ενώ ο τίτλος αυτός είναι σύντμηση του πλήρους τίτλου «Σοφία Ιησού υιού Σειράχ». Όπως στη και στη Σοφία Σολομώντα, λέει λόγια σοφίας.

    Το Βαρούχ είναι ένα κείμενο το οποίο έστειλε ο μαθητής και γραμματέας του προφήτη Ιερεμία, ο Βαρούχ, που ζούσε στη Βαβυλώνα μαζί με τους εξόριστους Ιουδαίους, στους συμπατριώτες του στην Ιερουσαλήμ για να διαβάζεται κατά τις λατρευτικές συνάξεις. Περιλαμβάνει προσευχή των εξόριστων,το εγκώμιο της σοφίας και παρηγορητικός λόγος προς τους εξόριστους. Το εβραϊκό πρωτότυπο κείμενο χάθηκε και σώζεται μόνο η ελληνική μετάφραση των Ο’,οπότε δε συμπεριλαμβάνεται στην εβραϊκή βίβλο.

    Η Επιστολή Ιερεμία γράφτηκε με σκοπό να προφυλάξει τους εξόριστους Ιουδαίους απ’την ειδωλολατρεία, τονίζοντας την αδυναμία των ειδώλων να βοηθήσουν τους ανθρώπους… Το εβραϊκό πρωτότυπο χάθηκε και γι’αυτό δε το δέχονται οι εβραίοι στην βίβλο τους.

    Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ

    Οι ισραηλίτες αφού αποστάτησαν απ’τον Θεό κάμποσες φορές (παρακοή πρωτοπλάστων, αδελφοκτονία, απομάκρυνση απ’τον Θεό, πύργος της Βαβέλ, Σόδομα και Γόμορα) κι’ο Θεός επέτρεπε τις δοκιμασίες (φυγή απ’τον παράδεισο, άκαρπη γη, λιγόστευση ζωής, μπέρδεμα των γλωσσών, καταστροφή των Σοδόμων και των Γομόρων) για να επανέλθουν σ’Αυτόν, κάποια στιγμή,καταλήγουν αιχμάλωτοι στην Αίγυπτο. Εκεί και μετά απο πολλά χρόνια σκλαβιάς στους Φαραώ,με τη βοήθεια του Θεού,φεύγουν απ’την Αίγυπτο.

    Αυτή την ημέρα γιορτάζουν οι Ιουδαίοι ως Πάσχα(=πέρασμα) από την σκλαβιά της Αιγύπτου στη γη της επαγγελίας (Χαναάν). Ο Θεός ήταν βοηθός τους σε κάθε δυσκολία (μάννα, νερό απ’τον βράχο, νίκη στον πόλεμο με τους Αμαληκίτες) δίνοντας τους τις 10 εντολές στην αρχή και μετά κάποιες άλλες εντολές.

    Ζήτησαν κάποια στιγμή βασιλιά(Α΄Σαμουήλ,κεφ.10,στ.17-19) απορρίπτωντας τον Θεό ως βασιλιά.Έφτιαξαν και τη σκηνή του μαρτυρίου για να στεγάσουν την κιβωτό της διαθήκης.

    Πολέμησαν εναντίον άλλων λαών και με τη βοήθεια του Θεού τους νίκησαν (Έξ.,κεφ.17 στ.8-16,Αρ.,κεφ.21 στ.1-3,21-35,κεφ.31 στ.1-24,Δευτ.,κεφ.2 στ.24-37,κεφ.3 στ.1-10,Ιησ.,κεφ.6,κεφ.8 στ.18-29,κεφ.10,11,κεφ.15 στ.13-19,Κρ.,κεφ.1 στ.1-26,κεφ.7,8 στ.1-21,κεφ.14 στ. 10-19,κεφ.15,20,Α’Σαμ.,κεφ.11,14 στ.16-23,κεφ.15 στ.1-9,κεφ.17 στ.41-54,κεφ.30,Β’Σαμ.,κεφ.2 στ.12-32,κεφ.5 στ.6-12,17-25,κεφ.8 στ.1-14,κεφ.10,κεφ.12 στ.26-31,κεφ.21,Α’Βασ.,κεφ.20 στ.22-30,κεφ.22,Β’Βασ.,κεφ.3 στ.21-27,κεφ.7 στ.3-14,κεφ.14 στ.8-14,Α’Χρον.,κεφ.11 στ.4-47,κεφ.12 στ.24-41,κεφ.14 στ.8-17,κεφ.18 στ.1-13,κεφ.19 στ.6-19,κεφ.20,Β’Χρον.,κεφ.20 στ.1-30,κεφ.23,κεφ.25 στ.5-13) αλλά και ηττήθηκαν όταν παρέβαιναν τις προσταγές κι’εντολές του Θεού(Αρ.,κεφ.14,Ιησ.,κεφ.7,Κρ.,κεφ.2 στ.11-23,κεφ.9 στ.22-56,Α’Σαμ.,κεφ.13,Α’Βασ.,κεφ. 11 στ.1-40,Β’Βασ.,κεφ.17 στ.1-23,κεφ.18 στ.9-37,κεφ.24,25,Β’Χρον.,κεφ.12 στ.1-12,κεφ.18 στ.28-34,κεφ.25 στ.17-28) αλλά και τιμωρήθηκαν (Δευτ.,κεφ.1 στ.34-46,Β’Σαμ.,κεφ.24 στ.1-17,Β’Βασ.,κεφ.6 στ.24-31,Β’Βασ.,κεφ.23 στ.24-27,Α’Χρον.,κεφ.21 στ.7-17). Υπάρχουν και άλλα γεγονότα που δεν αναφέρονται εδώ.

    Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΟΝΤΑ

    Κάποια στιγμή θέλησαν να χτίσουν έναν ναό για τη λατρεία του Θεού,όπως τους πρόσταξε ο Θεός (Δευτ.,κεφ.12,στ.5-7) και για να βάλουν μέσα την κιβωτό της διαθήκης. Έτσι όταν ήταν βασιλιάς ο Σολομώντας άρχισε να χτίζεται ο ναός (966-959 π.Χ.) και καταστράφηκε απ’τους Βαβυλώνιους το 587 π.Χ. και συγκεκριμένα απ’τον στρατηγό του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα,τον Ναβουζαρδάν.

    Ο 2ος ναός ανοικοδομήθηκε το 537 π.Χ. απ’τον Ζοροβάβελ και ολοκληρώθηκε το 516 π.Χ.Μετά από ήττα των Ισραηλιτών καταστρέφεται ο ναός και επισκευάζεται το 175-168 π.Χ.Το 168 π.Χ. ο ναός μετονομάζεται απ’τον Αντίοχο Δ’ του Επιφανούς σε ναό του Δία εγκαθιστώντας μέσα σ’αυτόν ειδωλολατρικά αγάλματα.

    Καταστράφηκε το 70 π.Χ. απ’τον Πομπήιο.Το 20 π.Χ. ο Ηρώδης ισοπέδωσε το ναό του ιερού λόφου.Σταμάτησε όμως το 25 μ.Χ.Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Αδριανός στη θέση του ναού,ανέγειρε ναό του Καπιτωλίου Διός. Έτσι οι Ιουδαίοι εξεγέρθηκαν εναντίον των Ρωμαίων αλλά ηττήθηκαν μ’αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες απαγορευτικές διατάξεις.

    Μ’αυτόν τον τρόπο άρχισε η διασπορά των Ιουδαίων σε όλο τον κόσμο.Απαγορεύτηκε η είσοδος στην Ιερουσαλήμ και μόνο μια φορά τον χρόνο τους επιτρέπονταν να κλαίνε στα πόδια του περιτειχίσματος την δυστυχία του λαού και της Ιερουσαλήμ. Το 638 μ.Χ. οι άραβες μουλσουμάνοι με τον χαλίφη Ομάρ κατέλαβαν τον χώρο του λόφου μετατρέποντας τον σε ιερό χώρο και για τους ίδιους.

    Έτσι χτίζεται το τέμενος του Ομάρ πάνω απ’τα ερείπια του ναού του Σολομώντα και έκλεισαν την χρυσή πύλη,απο ‘κει που πέρασε ο Ιησούς για να εισέλθει στα Ιεροσόλυμα. Σήμερα,υπάρχουν 3 θρησκείες και 3 αιρέσεις στην περιοχή. Είναι οι ορθόδοξοι χριστιανοί,οι ιουδαίοι και οι μουλσουμάνοι από θρησκείες και οι κόπτες,μονοφυσίτες αρμένιοι και οι συριανοί από τις αιρέσεις.

    Ο ναός χτίζεται την  πρώτη φορά απ’τον Σολομώντα το 966-959 π.Χ.(Α’Βασιλειών),καταστρέφεται το 587 π.Χ., ανοικοδομείται απ’τον Ζοροβάβελ το 537 π.Χ. και ολοκληρώνεται το 516 π.Χ. (Α’Έσδρας), καταστρέφεται ο ναός και ξαναχτίζεται την περίοδο 175-161 π.Χ.(Α’Μακκαβαίων).
    Πόσες φορές χτίστηκε και γκρεμίστηκε ο ναός του Σολομώντα και τώρα που θα χτιστεί ποιά φορά θα είναι;Επειδή επικρατεί διαφωνία αν είναι ο 3ος ή ο 4ος αυτός που θα χτιστεί στις μέρες μας θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το θέμα αυτό.

    -Πρώτη φορά χτίζεται επί Σολομώντα (Α’Βασιλειών ή Βασιλειών Γ’ κεφ.6) και γι’αυτό ονομάστηκε ο ναός του Σολομώντα. Άρχισε να χτίζεται το 966 π.Χ. και ολοκληρώθηκε το 959 π.Χ.Καταστράφηκε απ’τους Βαβυλώνιους το 587 π.Χ.

    -Δεύτερη φορά χτίζεται απ’τον Ζοροβάβελ απ’το 537-516 π.Χ. (Α’Έσδρας κεφ.6) και καταστρέφεται

    -Το 175-168 π.Χ. έχουμε επισκευή του ναού(κι’όχι κατασκευή) μετά από την ήττα των Ισραηλιτών (Α’Μακκαβαίων κεφ.4 στ. 36-51), μετονομάζεται το 168 π.Χ. σε ναό του Δία και καταστρέφεται απ’τον Πομπήιο το 70 π.Χ.

    -Το 20 π.Χ. ο Ηρώδης ο Ιδουμαίος ισοπεδώνει τον ναό του ιερού λόφου αλλά σταματά το 25 μ.Χ.Ο ναός δε ξαναχτίζεται.

    Συμπέρασμα: Ο ναός που θα χτιστεί στη θέση του Τεμένους του Ομάρ για μας τους ορθοδόξους είναι ο 3ος,αφού η επισκευή δεν υπολογίζεται, ενώ για τους Ιουδαίους θα είναι ο 2ος, αφού δεν υπολογίζουν το χτίσιμο του ναού στο Α’Έσδρας.

    Share Button

    Αφήστε μια απάντηση

    Διαφημίσεις

    varsas

     

    ad

     

    ad

     

    ad